- Vanaf Chiang Mai, Thailand

11 januari 2013 - Huay Xai, Laos

We hebben die dag nog even heerlijk genoten van het zwembad en het het lekkere warme weer. We zijn namelijk al zo gewend geraakt aan het warme weer, dat we het s'ochtends en s'avonds echt koud hebben (bij 25 graden).

In Chiang Mai hebben we nog Maikel zijn verlate verjaardags kado gedaan (Flight of the Gibbon)! Op 6 jan werden we om 6 uur s' ochtends opgehaald om te gaan Zip Linen. En wat was dat gaaf!! De eerste keer dat je aan zo'n kabel hangt ben je alleen maar aan het controleren of je wel goed vast zit, want je zit tenslotte een heel eind van de grond. Toen we een paar keer geweest waren ging het allemaal vanzelf. Je gaat echt van platform naar platform tussen de bomen door met af en toe een stukje loopbrug ertussen (wat op zich ook al best spannend was). Er was zelfs 1 platform waar je aan je rug vastgebonden werd en dat je zo naar beneden moest springen, het gevoel dat je dan hebt omdat je niks vast kan pakken en zomaar het diepe inspringt was echt super gaaf. We zullen later (als we wat sneller internet hebben) wat filmpjes en foto's erbij doen want het is heel moeilijk te omschrijven hoe het was.

Woehoe!

De volgende dag zijn we naar het station gegaan en wilden we met de locale bus naar Pai, maar de mensen zeiden dat er geen locale bus naar toe ging dus het werd een mini busje. We hadden er al wat verhalen over gelezen op internet dat dat echt verschrikkelijk is omdat de chaffeurs zo hard rijden, en dat was waar! Pai ligt in de bergen dus het was heuvel op heuvel af en dat met allemaal S-bochten. Gelukkig hadden we een monnik voorin zitten, dan rijden ze toch wel wat rustiger. Na 4 uur rijden en misselijke mensen in de bus waren we er. Pai is een leuk hippie-achtig dorpje maar wel al te toeristisch. We hebben een scootertje gehuurd en een hele dag rond gereden. Hele mooie natuur en buiten het dorpje zelf geen toerist te zien. s' Avonds was het markt en hebben we rond gestruimeld en alle hapjes uit geprobeerd.

Sushi! Hmmmmm..!

In Pai zijn we 2 dagen gebleven, en met het idee dat we al halverwege Chiang Rai waren wilden we met de bus de volgende dag naar Chiang Rai. Maar dat was nog niet zo makkelijk want er reden geen bussen rechtsstreeks daar naar toe. We moesten eerst weer 4 uur terug naar Chiang Mai en daarna hadden we geluk dat er nog een bus was die (nog 3 uur rijden) naar Chiang Rai ging.

In Chiang Rai hebben we eerst een uurtje rond gelopen en verschillende Guesthouses afgestruint. Gelukkig zat niet alles vol en konden we voor een redelijke prijs (lees; 7 euro p.p). in een goede kamer voor 2 nachten! We hebben in Chiang Rai zelf niet zoveel gedaan. Er is ook niet echt veel te beleven en even rust stond ons zelf ook wel erg aan. De gastvrouw van dit Guesthouse is ook erg vriendelijk. Een echte aanrader!

Na Chiang Mai zijn we dan toch echt op reis gegaan naar Laos. Na 's ochtends even onze laatste Euro's omgeruild te hebben naar Dollars (dat vinden ze fijner) zijn we gelijk doorgelopen naar het busstation. Gelukkig konden we op dat moment nog net de bus pakken van 12:00. Deze zat eigenlijk al helemaal vol, maar een paar mensen meer of minder is voor de buschaffeur geen enkel probleem. We hebben om die reden kunnen zitten, kunnen staan & verschillende mensen naast ons gehad. Gelukkig was het een korte reis en waren we redelijk snel bij de grens van Laos (die bus! pfff wat een armoede :p geen enkele meter of zekering deed het meer in die bus, maar we hebben het overleefd)..

Op naar Laos

Eenmaal bij de grens aangekomen moesten we allerlei formulieren invullen. Daarna met een klein bootje de rivier (de Mekong rivier) over en op naar Laos. Daar nog meer papieren. Gelukkig was er geen drukte, dus waren we binnen anderhalf uur in Laos! Eindelijk weer rechtsrijdende auto's :P We waren echt bekaf, dus zijn gelijk het eerste hoteletje ingelopen (Sabai Dee hotel). Nu even tijd voor een groot glas koud bier (geen geld) en lekker hangen. Morgen gaan we op naar het noorden van Laos (Luang Namtha) en vanuit daar gaan we het allemaal wel weer verder zien. We hebben ook nog een maand, voordat we bij ons vrijwilligersproject in het zuiden van Laos moeten zijn.... Proost!

Bye, Bye Thailand..

Jullie horen snel weer van ons!!

Groetjes!

1. Bert en joke de jager:
    Hoi Francisca en Jeroen,

Prachtig jullie reisverhalen en de foto`s, zo gaan we ook mee op reis.
    groetjes. bert en joke de jager.
  2. Bert en joke de jager:
    11 januari 2013
    O jee, Maikel, ik was even verkeerd met Jeroen van Mieke, ha ha, en Franciska met `n K.
    Doeiiiiiiiii.
  3. Miek:
    11 januari 2013
    Hahaha! Die ouders van mij! Grapjurken!

Wat leuk om jullie weer te horen! En wat genieten jullie! Fantastisch!
    Ik heb je gemaild hoor Frennie! Binnenkort ff skypen! X
  4. Lidy:
    12 januari 2013
    Wat een leuk reisverslag.
    Zip Linen...hartstikke leuk. ..Het lijkt Berry wel wat...
    Hoe gaat het met de verstaanbaarheid? Engels snap ik, en de locale bevolking?
    Hier alles prima, het begint een beetje te vriezen, beter dan het natte vochtige weer.Liefs van ons, xxx
  5. Letty:
    22 januari 2013
    Wie maakt de foto's? Zitten echt technische foto's bij! Mooi.....

Hoe is het met Maikel, al beter?