- Van Luang Nam Tha naar Tha Khaek (Deel I)

31 januari 2013 - Tha Khaek, Laos

Tijd voor weer een update na even offline geweest te zijn. Omdat het een redelijk lang verhaal is hebben we het opgesplitst in 2 delen.

Vanaf Huay Xai naar het busstation zijn we een Duitse vrouw tegen gekomen die ook naar het busstation ging. Dat is makkelijk, want dan kan je de kosten van de tuk tuk delen. We kwamen aan de praat en zei vertelde dat ze op zoek was naar een kapper/kapster. Fran vertelde gelijk vertelde dat zij kapster is en 5 minuten later was Fran druk bezig met knippen. We moesten namelijk toch nog 3 kwartier wachten op de bus dus kon dat makkelijk even tussendoor. Snel haar haren wassen in de wasbak van de wc en knippen maar!

Ff knippen..

Luang Nam Tha is een heel klein dorpje waar niet heel veel te doen is behalve lekker eten, een markt en een museum. We hebben hier een scooter gehuurd en zijn een heel eind de bergen in gereden. Een hele mooie natuur en onderweg veel kleine dorpjes met nog echte bergstammetjes. Ook hebben wij hier Vanxai ontmoet (een man die we via de vrijwilligers organisatie al contact hebben gehad). Hij nodigde ons uit om zijn nieuwe huis te bekijken en zijn familie te ontmoeten. Ze waren heel gastvrij, en we moesten vooral veel bier drinken en allemaal fruit soorten uit proberen. Dit was heerlijk, maar vooral pittig!

Thuis bij Van-Xai.

Hij heeft een 'bureau' waarbij je tours kan boeken en dit hebben wij ook gedaan. De volgende dag zijn wij vertrokken om vervolgens 1 dag te gaan kanoën en de andere dag te trekken door het national park.

Het kanoën was 5 uur lang, omdat het hier ook winter is en door het droge seizoen waren er heel veel rotsen waar we elke keer op vast kwamen te zitten. We kwamen nog een andere groep tegen en die zagen het allemaal niet meer zitten. Deze groep bleek al een aantal keer omgeslagen en overal tegen aan gebotst te zijn. Dan ging het bij ons allemaal best goed, maar het was best zwaar.

Onderweg zijn we 3 keer gestopt bij verschillende dorpjes. Bij het 2e dorpje hadden ze net een feestdag omdat er een nieuw huis was gebouwd. We werden dan ook uitgenodigd om dat te vieren, en dat is vooral veel lao lao (soort wiskey) drinken en rijstwijn. Niet te zuipen!! Maar de mensen daar zijn allemaal heel spiritueel dus als je 1 glaasje op hebt moet je ook een 2e, omdat je van alles 2 hebt (2 armen, 2 benen enz). Gelukkig was het al aan het einde van de middag en konden we niet al te lang blijven anders waren we heel dronken geweest. We hebben ze nog onze foto's laten zien op de camera. Vooral foto's van familie vonden ze heel leuk.

We hebben overnacht in een homestay bij een dorpje aan de rivier. De gids was ook onze kok en we kregen 3 keer op een dag rijst met verschillende groenten en tomatenpuree. Het was echt heerlijk maar wel even wennen om dat ook s'ochtends te eten.

Eten koken.

Onze homestay.
De 2e dag zijn we wezen trekken door het national park en wat hadden wij een spijt dat we onze wandelschoenen niet hadden in gelopen! Allebei 4 blaren tot bloedens toe. De natuur was prachtig maar helaas geen beesten gezien zoals slangen en tijgers die daar wel allemaal leven (wel een vogelspin).

Spider.

We zijn s' avonds weer terug gebracht naar Luang Nam Tha en we hebben gelijk de busreis voor de volgende dag geregeld. Om 8 uur s' ochtends zijn we vertrokken naar Luang Prabang. We dachten te hebben gelezen dat het een rit van ongeveer 4 uur zou zijn, maar het duurde en duurde maar. Uiteindelijk hebben we 10 uur in de bus gezeten (en ook weer met spugende mensen). Nee de bus is niet ons favoriete vervoer, maar het hoort erbij.

In Luang Prabang hebben we een scooter gehuurd en zijn we langs een waterval en een berenopvang centrum gereden. Beren die gered zijn, omdat ze in kooien zijn gestopt voor hun gal worden daar opgenomen. Er was er net 1 binnen gekomen, en je zag dat die echt was aangetast. Bleef zenuwachtig heel de tijd heen en weer lopen, net als dat ze in de kooi doen.

Waterfall Luang Prabang.

Waterfall Luang Prabang.

Op de terug weg gingen we wat drinken bij een restaurantje en werden we gelijk uitgenodigt om bij 2 jongens te komen zitten. 1 daarvan was tour begeleider en die wou ons in zijn vrije tijd wel meenemen naar zo'n bergstammetje. Voor niks! Helaas werd Maikel toen ziek en we hadden geen zin om nog een week te wachten (want hij kon alleen in zijn weekend). Het was ook een dure stad dus dat is helaas niet doorgegaan.

We hebben ook nog een dag gefietst en langs een tempel en cultureel museum geweest. Voor de rest al het eten op de markt uitgeprobeerd (incl. smootie van oreo met banaan en coffee. Dat was echt de ideale shake)!

De laatste ochtend van Luang Prabang hebben we de monniken bekeken die vroeg opstaan om almen te ontvangen van de gelovigen. We wisten, dat dit erg populair was bij toeristen, maar wat wij die ochtend zagen was onbegrijpelijk. Hele horden bussen vol met toeristen (vooral Chinezen) en Westerse mensen met gigantische camera's die associaal overal en tussen de monniken foto's gingen maken. Schandalig, maar helaas niets tegen te doen. We hebben het hele tafereel op een afstandje bekeken en gingen met een slecht gevoel terug naar ons hotel. Het is logisch, dat je van zoiets wel een foto wilt maken. Maar toon respect, gebruik geen flits en houd afstand van de mensen en monniken! We kunnen er zo weer boos om worden..

Monniken ontvangen hun almen.

Affijn. Die ochtend zijn we doorgegaan naar Vang Vieng, de stad die bekend staat om het tuben en daarbij heel veel te drinken. Maar omdat er de laatste jaren heel veel doden bij zijn gevallen zijn nu alle drinking bars aan de rivier kant gesloten. Er is dan ook niet heel veel meer te zien behalve dat je Friends kan kijken bij het eten. We hebben dan ook 3 avonden in de relax modus tv zitten kijken.

Tijd voor 16 afleveringen Friends.

Na Luang Prabang zijn we aangekomen in Vientiane, een beetje vieze en verpouperde stad. Vandaar dat we ook onze eerste echte vieze slaapkamer hebben gehad. Maikel hoorde wat en ging kijken en zag dat er een rat van ongeveer 30 cm (dat is zonder staart) in onze kamer zat!! We hebben de gaten in het plafond gedicht met lege waterflesjes in de hoop dat die niet meer in de kamer kon komen. Het meisje naast ons begon ook te gillen, dus wij gingen kijken. Bij haar zat er een rat in haar matras!
Alle andere hotelletjes in de buurt zaten al vol, dus de volgende morgen zijn we gelijk gaan kijken of er ergens anders al een plekje was. Gelukkig zitten er in Vientiane veel hotels en guesthouses dus hadden al snel een veel beter hotel en konden we weer gerust gaan slapen.

p.s. het tweede deel van Luang Nam Tha naar Tha Khaek staat er zometeen ook op.

1. Letty:
    1 februari 2013
    Hallo reizigers,
    Jullie ontmoeten bijzondere mensen en beesten. Ik zou zomaar in een bolletje mee willen kijken naar de reactie van jullie bij die spin en rat.
    Maar jullie beleven wel hele bijzondere gebeurtenissen hoor. En mooie foto's.
    Ik kijk al uit naar het 2e deel van dit verslag. Heel veel groetjes.