- Een nieuwe update! Van Laos door naar Cambodja.

24 maart 2013 - Sihanoukville, Cambodja

Woei!! Oeps, dat is alweer een tijdje geleden! Sorry hiervoor...

Maar we zullen ons verhaal in Laos nog even verder oppakken.. We hebben dus in totaal iets meer dan vier weken in Ban Tamouang gezeten. Naast de kinderen & jongeren les te geven hebben we ook verschillende projecten bezocht. We hebben hier zowel projecten die nog gefinancierd moesten worden bekeken als projecten die al afgerond waren. Het is erg fijn om als vrijwilliger/toerist gastvrij onthaald te worden en een kijkje te mogen nemen in het dagelijkse leven/schoolgaan van de mensen in Laos.

Over het lesgeven: "Super"!

De leerlingen (de jongste klas) waren in het begin verlegen en durfde weinig in te brengen, maar na een aantal dagen is dit totaal veranderd. Ze werden van verlegen naar enthousiast. Een hele fijne verandering. Soms werden sommige zelfs iets te enthousiast, dat we ze bijna vast moesten binden. De lessen waren fijn en we konden ook echt vooruitgang zien in de weken, dat we hun les hebben gegeven.  Ook de leerlingen van de 'oudere' klas waren in het begin een beetje terug getrokken. Maar ook hier is in de 4 weken een grote verandering geweest. Ze werden steeds beter en zelf bewuster van hun kunnen. Heel fijn om dit gedaan te mogen hebben!

Met z'n allen nog een laatste fotoDe laatste foto met z'n allen

Over de projecten; "Fantastisch"

Soms schrokken we van wat we tegen kwamen, het was indrukwekkend om te zien hoe de scholen er daar uit zien en hoe ze les krijgen. Ook hoe ver de mensen soms moeten lopen om water te halen vanuit de rivier is schrik barend. Het is mooi om te weten dat de stichting deze mensen door een simpele waterpomp, en nieuwe scholen te bouwen helpt.

Alle foto's die we hiervan genomen hebben komen ook weer bij de donateurs terecht of op de website voor de projecten die nog gesteund moeten worden. http://Www.helplaos.nl

Vooraanzicht

Extra's.

We hebben een kookcursus gehad van 2 meisjes die in het dorpje wonen. 's Ochtends eerst naar de markt en 's avonds met zijn allen koken. De hersenen en ingewanden van de vissen werden voor ons neus eruit gehaald (niet echt smakelijk). 's Avonds een groepje van 10 personen uitgenodigd om de vissoep en een 'vis Laab' (traditioneel Laotiaans gerecht) te komen op eten. Het was best lekker maar volgens Franciska 's nachts nog een 2x keer niet aan te raden. Het was niet helemaal goed gevallen.

Druk bezig..

In de dagen van maandag ™ vrijdag hebben we ook nog andere mensen les gegeven zoals de monniken en locale mensen in supermarkt die graag engels wilden leren.

Ook zijn we nog op bezoek geweest bij de lokale 'noodle fabriek' & 'Lao Lao fabriek (lees: Alcoholfabriek).

De noodle fabriekDe Lao Lao fabriek.. Alcohol voor iedereen..!

We kunnen zeggen Laos en in het bijzonder Barn Tamouang, dat het fantastisch was en dat we hopen dat we nog een keer terug te mogen komen! KOP THAI LAI LAI!

*Informatie over deze stichting/organisatie of hoe je zelf kunt bijdragen kan je vinden op http://www.helplaos.nl/

Daarna.. Op naar Cambodja!

Na iets meer dan twee maanden was het dan toch eindelijk zover. Ons visum ging bijna voor de 2e keer verlopen en daarom zijn we op 4 maart dan toch echt vertrokken richting Cambodja.. We zijn die dag door de drie heren van het comité naar de grens gebracht. Franciska achterop bij mr. Kamsai, Maikel achterop bij mr. Kampai en mr. Buntchian erbij voor de extra tassen zijn we richting de grens gecrost. Eenmaal aangekomen bij de grens hebben we afscheid genomen en zijn we doorgereisd naar Kratie (Hello Cambodja)! Cambodja was in ieder geval precies zoals we gedacht hadden.. Precies hetzelfde als Laos.. Tenminste de mensen dan..

Hello Cambodia!

Eenmaal aangekomen in Kratie hebben snel een guesthouse geboekt. Vanaf het moment dat we aankwamen in Kratie tot het moment dat we weer vertrokken hebben we eigenlijk helemaal niets gedaan. Naja, niets.. We zijn langs d 100 pilaren tempel geweest, dolfijnen gespot op de Mekong en lekker rondgehangen op een drijvend dorp. Uiteindelijk zijn we toch lekker bijkomen en hebben we genieten van onze douche en broodje hamburger. Heel slecht, maar het ging er zeer goed in!

Na 4 dagen hadden we er genoeg van en hebben we ons ticket richting Siem Reap geboekt. De stad die wereldberoemd is om zijn oude tempels. En dat kunnen wij dan natuurlijk niet overslaan! Snel er naar toe dus.. Maar helaas het vervoer is niet veel beter dan in Laos en dus kunnen we gerust een hele dag (een uurtje of 10) plannen voor een reis die je in Nederland kan reizen in 4/5 uur. Eenmaal kapot aangekomen in Siem Reap zijn we op zoek gegaan naar een simpel hostel die we al vrij snel vonden. Hier hebben we ingecheckt voor 9 dollar (per nacht) en zijn we gelijk op zoek gegaan naar iets lekker om te eten en daar hoef je in Siem Reap niet ver voor te zoeken! Het toeristische gedeelte is gigantisch en voor iedereen is er wel iets lekker te eten. Hier hebben we dus ook de sushi niet laten ontgaan en ook pizza's en pasta's hebben we laten smaken..

En dan… De tempels van 'Ankor Wat'.Angkor wat

In een zin.. Wauw, groot en vermoeiend.. Wauw en groot om te zien, dat is zeker! Maar tempel na tempel bezoeken heeft ons wel echt gesloopt. We bedoelen. Het is echt fantastisch om te zien, maar de drukte van alle toeristen en dat elke tempel weer.. Dat sloopt wel. (kleine bijkomstigheid; het was ook minimaal 38 graden.. geeft niet natuurlijk, maar echt lekker verkoelend is het dan ook niet)..  :) Voor de rest zou ik zeggen de foto's spreken voor zich.

Oeps…

Tijdens ons verblijf in Siem Reap gebeurde ook het onvermijdelijke. 'e'en nootje was genoeg om een hele kies te laten veranderen in 3 stuken. Dat betekende, maar een ding en dat was een bezoekje aan de tandarts. Nou is de tandarts al niet je beste vriend, maar in Cambodja gaat het nog iets verder. Daar kan de oh zo vriendelijk ogende tandarts, de week ervoor nog rustig fietsbanden repareerd hebben.. Geen fijne gedachte en dus goed voorbereid op pad gaan is dan dus ook een pr'e! Dus na een flinke zoektocht op internet zijn we toch uiteindelijk bij een internationale tandarts terecht gekomen. Hier heb we 3 middagen rondgebracht met de nodige verdovingen (die er blijkbaar maar als te graag ingespoten werden). Naja, Maikel wou altijd al graag eens kwijlend over straat heenlopen.. Dus bij deze! :)

Gelukkig is, dat nu al weer een tiental daagjes geleden en zit er i.p.v. een gigantisch gat, nu een nieuwe 'kies'. Een voordeel hiervan was, dat we hiervoor een kleine twee weken in Siem Reap moesten doorbrengen. En buitenom de tempels en de toeristenzone is hier weinig te doen. Vandaar dat we eens lekker luxe hebben gedaan en gekozen hebben voor een hotel (JAJA, eindelijk...) met zwembad! Lekker de hele dag rond dobberen in een zwembad waar bijna niemand in hangt. De meeste zijn hier natuurlijk maar een paar dagen en zijn dus de hele dag op pad richting de tempels..

Na ons luxe leven te hebben opgezegd zijn we richting Battambang gereisd. Een grote stad waar eigenlijk niet zoveel te beleven is, maar waar in de jaren tussen 1975 en 1979 zich een volksdrama heeft afgespeeld (info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_Khmer). In deze tijd zijn er ongeveer twee miljoen mensen vermoord in Cambodja (waaronder in de 'Killing Caves'). Uiteraard zijn we hier langs geweest om een idee van deze massamoord te krijgen. Erg indrukwekkend..

Skeletten killing caves

Hierna was het tijd voor wat anders om toch nog wel vrolijk de dag te eindigen. Bamboo trainNamelijke de 'Bamboo-train'! De tijd dat Cambodja een officiele spoorlijn had is alweer een tijdje geleden, dus nu is deze spoorlijn een attractie geworden met kleine treintjes (wat je hierbij moet voorstellen kan je hieronder of tussen de foto's vinden). Conclusie: eigenlijk hetzelfde als een houten achtbaan, erg hobbelig, lawaaierig en het ging hard, maar dan zonder de loopings. Erg leuk om dit dus voor een keertje mee te maken.

Toen met nog twee weken te gaan zijn we richting Sihanoukville gegaan. In 'e'en keer helemaal door via Phnom Phen. Een 'korte' rit van ongeveer 13 uur was dus ook helaas onvermijdelijk… Gelukkig was de weg goed en de bussen waren in goede staat. 's Avonds zijn we dus aangekomen (uurtje of 9) in Sihanoukville, waar we eigenlijk niets anders in de planning hadden dan; zonnen, zwemmen, eten, slapen en genieten.. De eerste 3 nachten hebben we in Sihanoukville zelf overnacht (bij Serendipity Beach). Hier kan je alles vinden voor de feestende backpacker. Zon, zee, muziek (elk genre) en alcohol… Veel alcohol! Ook de 'dames van lichte zeden' waren hier talrijk vertegenwoordigd. Het is daarom, dat we de volgende dag naar het heerlijke 'Otres Beach' zijn verhuisd (in onze stoere gehuurde legerjeep).! Hier gaat alles lekker relaxt en staat genieten op nummer 1. Nu nog 'e'en dag en daarna op naar Phnom Phen om vanuit daar naar Australie te reizen..

Legerjeep huren!Doe is gek, laat je nagels lakken!Nieuwe brillenVoeten en handen tegelijk

Spannend….!

*Nu gaan we weer even van het heerlijke weer genieten! :)

Proost! Hier geen sneeuw.. :)

1. Ellen Verlinde:
    24 maart 2013
    Hoi, wat een ervaringen ! Leuk om dit allemaal te lezen, hier is alles wit en rond het vriespunt, dus jullie zouden wel wat zonnestralen deze kant op mogen sturen ! Nog een hele goede reis naar Australië, groetjes uit Goes
  2. Vero en lennart:
    25 maart 2013
    Klinkt weer helemaal super! Nu jezelf lekker trakteren op massages om weer helemaal bij te komen. Maar nu jullie zo aan t relaxen zijn.... Hebben jullie al werk voor straks in australie?! enjoy lucky birds!! xx ons
  3. Suzan:
    13 mei 2013
    Ha Fran en Maikel,
    Klinkt allemaal goed zeg. Wat zullen jullie ervaren terugkomen.
    Liefs Suzan