- De laatste dagen van Cambodja en daarna het begin in Australië.

5 mei 2013 - Perth, Australië

Hi, daar zijn we weer!

Otres Beach was heel relaxed!
We hadden een houten huisje op ongeveer 20 meter van het strand af, het water was super blauw en het was veel rustiger dan bij Serendipity Beach. Kortom 3 dagen relaxen op een van de mooiste stranden, die we tot nu toe tegen zijn gekomen. Helemaal niet verkeerd!
We hebben ook nog een dagje een scooter gehuurd en naar het centrum gereden. Hier hebben we een markt bezocht en alvast een busticket naar Phnom Penh geregeld. Het was zo warm (rond de 42 graden) dat we niet lang in het centrum zijn geweest, maar 's middags weer lekker terug op het strand zijn gaan liggen.
Helaas door al die warmte heeft Franciska hier een zonnesteek opgelopen en was het vooral 4 dagen in de schaduw blijven, terwijl iedereen zwart zat te bakken in de zon!

Na deze dagen moesten we dan toch echt naar Phnom Penh, want we hadden nog maar 3 dagen voordat ons vliegtuig naar Australie zou gaan.
In de hoofdstad Phnom Penh hebben we de killing fields bezocht, dat is een plaats waar ook weer  de Rode Khmer minimaal 17.000 mensen heeft omgebracht.
We kregen een koptelefoon (zelfs in het nederlands) en moesten van nummertje naar nummertje lopen terwijl we uitleg kregen wat er op die plek gebeurd was. Er was een boom die nog helemaal onder het bloed zat waar ze de baby's dood tegen aan hebben geslagen, heel veel massagraven, en vitrines met botten en kledingstukken.
In een monument, (een witte toren) liggen heel veel schedels, botten en kledingstukken allemaal gesorteerd op man/vrouw en leeftijd.
Toen we naar de uitgang liepen waren we er allebei stil van, het was zo indrukwekkend! Echt verschrikkelijk wat daar allemaal gebeurd is!

Verder is Phnom Penh een vieze stinkende stad, waar iedereen zijn rotzooi maar liet slingeren, veel zwervers zijn en weinig gezelligheid heerst.
We hebben nog een aantal markjes bezocht, maar ook weinig kunnen kopen omdat het toch niet in de backpack paste. Onze laatste avond hebben we ons Azie avontuur afgesloten met een heerlijk sushi diner. We wisten dat Australie heel duur ging worden hebben we er dus nog even lekker van genoten!

Welcome to Australia!!!

Op 29 maart zijn we aangekomen in Perth. We waren best een beetje zenuwachtig voor de douane, maar we zijn niet eens ondervraagt of de tassen nagekeken! Daar kwamen we dus weer makkelijk vanaf. Hadden we toch ons overig eten en drinken niet weg hoeven gooien, en de souvenirs toch kunnen kopen in Azie, maar ja!
Gelukkig hadden we al een hostel geboekt via internet, want na een nacht overgeslagen te hebben waren we best aan ons bedje toe.
We zaten in een hostel met privé slaapkamer maar badkamer en keuken allemaal gedeeld. Het waren veel jongere Australiërs die er zaten, dus het was ook wel gezellig.
Het is ons wel opgevallen, dat als de Australiërs zeggen 'een klein eindje lopen' dat het al snel 4/5 km is. De supermarkt en bushaltes enz waren dus allemaal wat verder als dat we gewend waren, en een taxi nemen doe je hier ook niet meer net als in Azië. Alles is hier ontzettend duur! Kopje koffie, of een biertje was in Azië nog 1 dollar hier al snel 7 of 8 dollar.

We na 3  dagen Perth met de bus naar Bunburry gegaan. We zaten alleen precies in het verkeerde weekend, want het was  pasen. Het was heel druk en alle hosteltjes waren dus ook al vol. We hebben in een luxe hotel moeten slapen omdat dat de enige beschikbare plek nog was. Echt heeeeeel vervelend maar niet heus! Alleen wel voor de portomonee!

Na die ene nacht zijn we dus ook maar snel door gegaan naar Bridgetown. Hier konden we bij Jos en Ineke slapen (verre familie van Maikel). We hadden ze al een paar keer gebeld maar kregen ze maar niet te pakken, maar toen de bus aankwam in Bridgetown zagen we al snel een auto met een zeeuwse vlag. Dat kon niet missen!

We kregen onze eigen slaapkamer en badkamer, en er werd iedere dag heerlijk voor ons gekookt, beter kon gewoon niet! We zijn gelijk opzoek gegaan naar werk, maar overal kregen we te horen dat er niet veel meer was. Het seizoen was net voorbij, zowel voor toeristen, als met het fruit plukken. Gelukkig hebben we nog wat gevonden in de boomgaard. We hebben kastanjes geraapt!
Het is niet het leukste werk, en verdiend ook slecht maar het was beter dan helemaal niks.
Franciska heeft ook nog een baan gevonden bij een kapsalon. Ze kon hier 3, soms 4 ochtenden in de week werken en had het er super naar der zin. Ze doen alles toch weer net een beetje anders en het was leuk om nieuwe dingen te leren. Ook wel heel eng om alles in het engels te doen, haha!

Helaas kwam er niet genoeg geld binnen om hier een langere tijd te verbleven, en door omstandigheden zijn wij alvast naar Perth terug gegaan. We zitten nu in een hostel (dit keer geen prive kamer meer, en dus een hoop slapeloze nachten) en proberen een camper te vinden. Als we een campertje gevonden hebben gaan we proberen hier in de buurt werk te kunnen vinden, en een goedkope camping zodat we even wat geld kunnen inslaan voor de rest van australie.

We geloofden nooit iemand als ze zeiden het is zo duur en bla bla bla, maar het is dus echt zo!!!!

In ons volgende blog dus het verhaal of dit alles is gelukt, of dat we blut naar huis moeten komen!

Update: We hebben inmiddels al onze camper gekocht en vertrekken vandaag richting ...? Nog geen idee! :P Dat laten we jullie de volgende keer weten!

Adios!

1. Letty:
    5 mei 2013
    Hier goedemorgen uit het zonnig Zeeland :),
    Hier is het niet zo warm is bij jullie hoor, je loopt hier echt geen zonnesteek op.
    Jullie zien heel veel en doen veel nieuwe indrukken op. Geniet er maar van.
    Ik hoop dat jullie snel werk kunnen vinden. Rijd de camper nog een beetje goed?
    Ik wens jullie nog een hele goede reis en tot horens,
    Liefs Letty
  2. Stephanie:
    5 mei 2013
    Succes op jullie volgende avontuur;)! Leuk leuk leuk x
  3. Ellen Verlinde:
    6 mei 2013
    Hoi, wat een leuke verhalen sturen jullie toch, we zouden bijna jaloers worden ...hopelijk komt er nog wat werk op jullie pad? Maar anders niet getreurd, Mark was vrijdag weer eens dj bij ons en hij gaf aan dat je zo weer welkom was om te komen werken bij ZES..! Nou dat moet een geruststellende gedachte zijn ?
    Maar geniet er voorlopig nog maar lekker van, heel veel groetjes van Wim & Ellen
  4. Mariska:
    18 juni 2013
    Hey, hoe is het met jullie, wat we allemaal lezen is geweldig, geniet er nog van weet niet precies wanneer jullie terug komen maar het half jaar zit er al bijna op.. Groetjes van ons