- Van Luang Nam Tha naar Tha Khaek (Deel II)

2 februari 2013 - Pakse, Laos

En daar is de rest van het verhaal……

De volgende dag zijn we begonnen met boeken te kopen voor onze tijd als vrijwilliger in Laos. We hebben in totaal zo'n 20 boeken gekocht, zodat de kinderen/jongeren daar engelse & Laotiaanse taal kunnen leren (en zelf Laotiaans leren is voor ons ook leuk). Voor de rest hebben we die dag een beetje de stad verkend en verschillende etenskraampjes geprobeerd. We hebben het eigenlijk lekker rustig aan gedaan..

Time for "Brother Mouse"

De volgende dag zijn we vertrokken naar Tha Khaek (weer een heerlijk lange busreis, waar we altijd zo intens van genieten.. We zullen even een kleine toelichting geven. Pak een bus waar 40 mensen inpassen.. Zet daar 60 mensen in, het bagageruim vol met spullen en alles wat daar niet bij past.. Mjah, dat leg je gewoon tussen de mensen in. Zo kom je al snel met die mensen plus; een bos takken, 3 zakken cement, 2 zakken rijst, een scooter en de rest van al het eten aan een zeer volle bus).

Toen we (eindelijk) daar aankwamen was het net begonnen met regenen en was het ook al avond geworden. We wouden (da's zeeuws denk ik voor wilden) eigenlijk naar een guesthouse wat in de Lonely Planet stond, maar deze bleek bij aankomst al helemaal volgeboekt. Daarom hebben we het eerste guesthouse wat we hierna tegenkwamen genomen (een vies gebouwtje met een luide karaokebar ernaast). Dat werd dus lekker slapen.. 's Avonds lekker verdwaald, maar na een uur lopen hebben we toch de buurt gevonden waar we konden eten.

De volgende dag zijn we weer terug gegaan naar ons eerdere guesthouse (die volgeboekt was) om "The Loop" te boeken. "The Loop" is een scootertocht die je kunt maken in 4 dagen en over ongeveer 460 kilometer. Tijdens deze tocht verblijf je in verschillende dorpen en kun je verschillende plaatsen bezoeken zoals; grotten, watervallen, hot springs & monumentale gebouwen of gewoon lekker genieten van het heerlijke uitzicht.

Eenmaal geboekt konden we gaan (we waren wel aan de late kant dus we moesten vaart maken).. We hebben daarom de eerste dag alleen een kleine grot bezocht en een rivier tussen de grotten waar je heerlijk in kon zwemmen. Daarna hebben we even geluncht en zijn we vertrokken naar Nikkai (de plaats waar we de eerste nacht zouden overnachten).

Maar onze reis liep niet helemaal zoals gewenst. Op de helft naar Nikkai en we nog zo'n 80 kilometer moesten ging het regenen. Zeiden we regenen? Noem het maar gewoon Gieten met een hoofdletter.. Het begon zacht, maar al snel ging het harder en harder regenen. We hebben zelfs moeten schuilen bij een winkeltje aan de kant van de weg. Helaas ging het niet zachter regenen dus zijn we helemaal kleddernat geregend, voordat we aankwamen in Nikkai. Daar hebben we gelukkig een heerlijk guesthousje gevonden, waar we lekker warm gedoucht hebben tot we weer warm waren (ook heerlijk gegeten trouwens)..!

De volgende dag zijn we rond een uur of 10 vertrokken om naar onze volgende plaats te gaan. Dit dorp ligt ongeveer zo'n 140 kilometer verderop, maar je moet wel door de bergen. En dat hebben we gemerkt..! De weg was nog volop in aanbouw en de regen van de vorige dag had de weg geen goed gedaan. De eerste 40 kilometer gingen vrij aardig over een kiezelweg, maar daarna ging de weg over in zand/blubber. En over de volgende 30 kilometer die we moesten afleggen hebben we ongeveer 3 uur gedaan. Overal was het glibberen en glijden (zie onze foto's). Vooral op de plekken waar de weg maar 2 meter breed was en met een afgrond van tientallen meters was het uitkijken geblazen. Om alles nog wat leuker en aangenamer te laten gaan. Kwamen er op verschillende plekken grote vrachtwagens voorbij die de hele weg in beslag namen (sommige met een heel oerwoud in de kofferbak). Met andere woorden, wij mochten met de scooter in de dikke blubber naast de weg gaan wachten. We waren dus behoorlijk blij toen we uiteindelijk het einde van deze blubberige weg bereikt hadden en iets sneller op weg konden gaan naar onze volgende bestemming; Laksao.

On our way..

(Muddy??? No way!)

Uiteindelijk zijn we die dag rond een uur of 4 aangekomen in Laksao. Een stoffig dorpje, dat ongeveer 35 kilometer van de Vietnamese grens afligt. Hier hebben we bij aankomst ons ontdaan van de kilo's blubber die we onderweg hadden meegenomen. 's Avonds een snelle hap genomen bij een lokaal restaurantje en snel naar bed, want wat waren we moe van deze dag.. Ondanks die verveelde "plasjes" modder hebben we wel een super stoere tocht gedaan! Dat er niet gedacht wordt, dat we er niets aan vonden natuurlijk..

De volgende ochtend zijn we opgestaan en onderweg gegaan naar de beroemde "Konglor Cave" (Deze grot staat bekend om zijn enorme ondergrondse ruimtes, waar je helemaal doorheen kunt varen). We zijn rond 9 uur vertrokken en kregen eindelijk de zon tijdens onze 'Loop'.

Na ongeveer 80 kilometer zijn we gestopt om een waterval te bezoeken. Het was op dat moment al vrij warm en een beetje afkoeling leek ons het beste. Vandaar, dat we op de scooter van de grote weg af zijn gegaan en de jungle in zijn gereden. Na een lang pad over kiezels, hobbels, en kuilen (want, ja. We zijn lui, dus we pakken ook in de jungle gewoon de scooter. Lekker makkelijk)! Kwamen we uiteindelijk aan bij een aantal borden die aangaven, dat de waterval een bepaalde kant op was. Vanaf dit punt konden door de grote rotsblokken ook niet meer verder op de scooter en zijn we te voet verder gegaan. We hebben vanaf daar ongeveer een goed half uur gelopen en gezocht naar de waterval. Tot we eigenlijk tot de conclusie kwamen, dat de rivier zo goed als droog stond en er dus ook geen waterval te bekennen was. Dat was natuurlijk fijn om te weten aangezien we al zo'n 2 uur aan het rondhuppelen waren in de jungle.

Dan maar snel door naar onze eindbestemming van die dag. Gelukkig kunnen de scooters in Laos harder dan in Nederland en hebben we er eens goed vaart achter gezet. Ook deze dag kwamen we rond 4 uur aan bij ons eindstation en dus bij de 'Konglor Cave'. Eigenlijk mochten we niet meer naar binnen bij deze grot, maar na wat lief lachen en veel "Khawp jai" (Da's Laotiaans voor dank je wel)! te zeggen mochten we dan toch als laatste de grot bekijken van die dag. Eigenlijk hadden we dus veel geluk en kregen we een soort van privé rondleiding, omdat de rest van de toeristen al op de terugweg waren en de lichten alleen voor ons weer speciaal aangingen.

Om onze rondleiding even snel en makkelijk uit te leggen;

We gingen met een bootje naar binnen, het donker tegemoet. Eenmaal binnen kwamen we aan bij een soort strand binnen in de grot (weet het even niet anders uit te leggen). Hier moesten we uitstappen en gingen er bepaalde lichten aan, zodat er verschillende rotsen, stalagmieten & stalactieten zichtbaar werden. Erg indrukwekkend en zeer mooi mooi om te zien. Na een pad langs al deze rotsen etc. gelopen te hebben kwamen we weer aan bij de rivier, waar we verder gingen met onze boottocht. Met slechts 2 lampen vaarden we door de rest donkere en lange grot (En dan de omvang van deze grot.. Immens groot! de ene kamer nog groter dan de andere & 7,5 kilometer lang)! Eigenlijk best knap, dat de heren die onze boottocht verzorgden, de weg in pikzwarte donker wisten te vinden. Na 7,5 kilometer zagen we in de verte weer licht aan het einde van deze tunnel. Eenmaal buiten aangekomen, kwamen we aan bij een klein dorpje, waar we met z'n vieren wat gedronken hebben. Maar het begon ook al te schemeren en om in het donker naar helemaal niets zien te varen vonden ook onze gidsen niet echt een goed idee. Het is daarom, dat we hier maar een kwartiertje gezeten hebben en daarna aan onze terugreis zijn begonnen. Heel vreemd ook weer tijdens de terugreis om gewoon een half uur lang in een bootje door een berg heen te varen. Vooral als je door een klein gat gaat en daarna in een gigantische kamer terecht komt. Machtig mooi (Maikel z'n woorden).. Edit: Nee, super gaaf, want machtig da's te kakkerig volgens Franciska haha.. :P

The "Konglor Cave".

Entering the "Konglor Cave".

Dusss.. Toen we eenmaal het daglicht weer mochten aanschouwen, zijn we op zoek gegaan naar een plaats om te overnachten. Zoeken was niet zo lastig, want door de toestroom van toeristen zijn er al hordes homestays & guesthouses uit de grond gestampt.

Maar het oog (of eigenlijk beter gezegd; onze rug) wil ook wat en dus zijn we gestopt bij degene die ons het meeste aansprak. Geen slechte keuze achteraf. Een bamboe bungalow met een privé balkon aan de achterkant, waar we heerlijk over de (helaas uitgedroogde en verbrande rijstvelden, maar het gaat om het idee) konden kijken.

's Nachts zijn we nog wel even heerlijk wakker gemaakt door een of andere gigantisch knaagdier (en als we aan het geluid, wat dat dier maakte een gewicht zouden moeten geven.. We zouden het toch 35> kg schatten, maar dat is natuurlijk een heel, heel klein beetje overdreven), dat het voorzien het op onze snoepvoorraad. En aangezien we onze biscuitjes en onze kostbare drop al aan een ander knaagdier uit een recent verleden hadden moeten afstaan (damn you)!, hadden we daar geen behoefte aan! Maar desondanks dat er verschillende knaagpogingen gemaakt werden om binnen te komen, was de bamboemuur gelukkig te sterk en konden wij zo lang de nacht nog duurde in slaap vallen.

De volgende ochtend hebben we lekker genoten van een heerlijk mierzoet kopje koffie (Lao style) en een broodje met ei. Daarna nog even de tijd genomen om de mensen op het platteland te bekijken en toen de scooter weer gestart om de laatste kilometers (lees; 216 km) af te leggen.

Uitzicht vanaf ons balkon

(ons uitzicht vanaf onze guesthouse)

Ook deze dag hebben we gelukkig van de zon mogen genieten en is er geen wolk in de buurt geweest om dit te verpesten. Het enigste nadeel aan deze laatste route was, dat het een zeer lange rechte weg was zonder echte bijzonderheden. We hebben daarom ook de wind flink in onze rug gehad en hebben zeer snel onze eindbestemming bereikt. We hadden gelukkig al van te voren een hoteletje geboekt en zijn na een verdiende douche ook rustig op een terras neergestreken..

Hier zijn we dus ook niet meer opgestaan (logisch toch)..?

De volgende dag hebben we even een lekkere relax moment gehouden. Helemaal nergens aan denken en gewoon genieten van Laos. We zijn 's middags even lang de lokale markt gelopen en hebben ergen lekker geluncht. En meer niet! Heerlijk zo'n dag helemaal niets (wat we op dit moment gewoon ook lekker weer aan het doen zijn).

De volgende dag vertrokken van Tha Khaek naar Pakse. Onze laatste stad, voordat we gaan beginnen aan ons vrijwilligerswerk onder begeleiding van 'De vrienden van Laos' (Zie http://www.helplaos.nl voor meer informatie). De busreis kunnen we jullie wel uitleggen. Maar we denken, dat we jullie de reis al zelf kunnen voorstellen.. Daarom springen we gelijk maar door naar Pakse.

Pakse (waar we nu zitten) is een rustige stad waar eigenlijk niet zo heel veel in te beleven is. Je hebt er wel verschillende tempels en bezienswaardigheden, maar we komen hier eigenlijk alleen om de allerlaatste spullen te halen. Hieronder valt het; kopiëren van schoolboeken, een voetbal kopen (Maikel wil zich ook kunnen vermaken), nog eventueel wat extra boeken en informatie inwinnen via de organisatie zelf. Op dit moment zitten we hier voor de 2e dag en vertrekken we morgen richting Don Det om nog even 3 dagen te genieten met ons 2en. Daarna gaan we dan toch echt naar het Khong District, waar we samen met Benjamin (een andere vrijwilliger) de mensen in het armste gedeelte van Laos gaan helpen en leren van Eco-toerisme geld te verdienen.

We zijn stiekem wel erg zenuwachtig, maar hopen hier toch een fantastische tijd te hebben.. En… De mensen te kunnen helpen..

Nu is het hier alweer tijd voor bedje. Morgen is het weer veel te vroeg..

Dus vanuit hier ciao en Groetjes van ons!

1. Stephanie:
    2 februari 2013
    Leuk geschreven hoor! Ik lach me hier rot met al die verhalen over beestjes en dat te plaatsen bij jullie die het liefst vroeger in 5 sterren hotels verbleven maar ach, tijden veranderen zo te zien! Gniffel Hihi
    Nouja jullie maken in ieder geval een hoop mee ben benieuwd hoe het werken weer zal zijn. Want een dagje niks doen..... Kom nou toch dat doen jullie al een maand en wij hier maar werken in sneeuw en giet buien.... Nee het weer stelt hier ook niet veel voor hoewel ik jullie graag jaloers zou willen maken;)